Műsorajánló A Muzsikás együttesben
Sebestyén Mártával már a 6 éve megjelent Bartók albumon is arra
törekedtünk, hogy Bartók művek hátterében lévő népzenét játsszunk, lehetőleg olyanformán,
ahogy Bartók is hallhatta gyűjtőútjain. Emellett lehetőségünk nyílt arra,
hogy minden évben, a Tavaszi Fesztiválon a
Zeneakadémián klasszikus zenészekkel adjunk hasonló koncerteket. A Danubiával való együttműködésünk sem előzmények nélkül való , már 2003-ban a Hősök terén együtt muzsikáltunk, és
most elérkezett az is, hogy itt a
Zeneakadémián létrehozhattuk ezt a koncertet. Az első félidőben a régi stílusú népdalainkban gyakran megtalálható pentatóniát,
és azon belül is különös hangsúllyal a „páva-dallamot” járjuk körül. Bartók Concerto-jának első tételével az Introduzione
Andante non troppo-val indul a műsor, ahol úgy
érezzük, mintha a végtelen időből jelenne meg egy pentaton hangzás, amelyből
újabb dallamok bukkannak fel fuvolákon, trombitákon, és a teljes zenekar
játékában, és amely tételről találóan írja Kroó
György, hogy mindez a bartóki keletkezés - születés - kiemelkedés zenék
egyike. Kodály Marosszéki táncok
művének méltóságteljes, áradó muzsikájú bevezetése következik ezután. A nyitó
dallam régi kódexből került elő hozzátartozó szövegekkel, majd később
népzenei gyűjtő-utakon bukkant fel élénkebb ritmusú változata, amelyet itt is
hallhatunk a mű többi dallamával együtt. Kodály Felszállott a
páva című műve egyetlen hatalmas variációsorozat
a pentaton „páva dallam”-ra. A műsorban a kezdő és a zárótétel fenséges
nagyzenekari előadása fogja keretbe a lassú és gyorsabb hazai és a távoli
cseremisz népzenei változatokat. Mezőségi táncdallamok után Bartók Magyar parasztdalok című műve zárja a félidőt, ahol
is ugyancsak a „páva család” újabb dallamai kerülnek elő lírai és
kanásztánc változatban. Ez utóbbi énekelt és nagyzenekari „dudautánzásban”. A hangverseny második
részében Dohnányi
Rurália Hungarica
művének sok népzenei utalást tartalmazó lendületes második tétele után gyimesi táncdallamok következnek: az aszimetrikus lassú magyaros, és a páros ritmusú kettős,
amelyek ütőgardonos kíséret ritmusa után Bartók
Tánc-szvitje ötödik tételének indító osztinátója
ismerősnek tűnik. A Szép fejér pakulár különös szépségű, különös jelentésű ballada
Moldvából. A Gergely-tánc vidám táncnóta, ugyancsak Moldvából. Bartók Román népi táncok című műve zárja a műsort. Itt a Bartók mű szimfonikus
változata és a népzene egymás mellett hangzik fel, míg az utolsó tételben a
kétféle előadásmód egymást erősítve összekapcsolódik. Sipos Mihály (Muzsikás) |